Weekend wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Sylvia - WaarBenJij.nu Weekend wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Sylvia - WaarBenJij.nu

Weekend wenen

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

18 December 2015 | Oostenrijk, Wenen

Hallo allemaal,
Het laatste weekend voor de kerstvakantie zit er alweer op.. Vrijdag middag rond half 3 zijn we naar het station in Neumarkt gelopen. Hier zou de trein om 3 uur vertrekken richting München waar we dan rond 5 uur aan zouden komen. Om 6 uur vertrok vanaf daar namelijk de bus richting Wenen. Eenmaal op het station aangekomen bleek dat deze trein een ICE trein was en niet een “normale”. Met de ticket die wij hadden konden we alleen met een “normale”trein reizen. Hier begon de stress.. Want na nagevraagd te hebben wat we nu moesten doen bleek dat we 1 optie hadden. Dit was de eerst volgende normale trein nemen die om reed en daardoor pas om 17.58 aan zou komen op het station in München. Hier hoefden we niet lang over na te denken om te realiseren dat dit behoorlijk lastig zou gaan worden. Toen hebben we naar de bus maatschappij gebeld om aan te geven dat we waarschijnlijk 10 minuutjes later zouden zijn en of dit doorgegeven kon worden. Hier kregen we een heel duidelijke totaal vriendelijke “NEIN” op terug, niet dus….
Toen bleef er 1 optie over…. RENNEN.. Maar iedereen laten rennen kon niet, want we hadden teveel bagage, tja hier zijn we vrouwen voor.. Na overleg hebben we maar besloten dat Jorieke en ik (de langsten) gingen rennen.
Na het rennen waren we aangekomen op het busstation waar onze bus zou moeten staan. Een man van flixbus stond daar en vertelde ons dat de bus net weg was en dat we waarschijnlijk ook niet met de volgende (van 23.15) mee konden...
De anderen die lopend waren hadden ons gebeld dat ze bij de bus stonden, hun hadden hem dus toch nog gevonden EN tegen kunnen houden :)

Al met al was de heenreis al een gestress maar kwamen we toch om ongeveer 01.00 aan bij ons hostel. Gelijk maar op bed en de volgende dag er weer vroeg uit. Toen gingen we met de metro naar Museum Quartier. Hier staan alle grote musea bij elkaar. Groot en erg mooi! Hier hebben we wat rondgelopen en daarna zijn we verder gegaan met de walking tour. Deze had iemand geprint en meegenomen zodat we overal zelf rustig langs konden lopen. We kwamen toen via de kerstmarkt (alweeeer een kerstmarkt, maar wel erg gezellig) bij het parlement en het Rathaus uit. Daarna zijn we doorgelopen daar een kerk die we zagen, maar deze stond buiten de route.. Deze was van de buitenkant ook mooier dan van binnen. Toen zijn we weer terug gelopen en verder gegaan met de route die langs. Deze kwam langs hele mooie grote gebouwen en uiteindelijk kwamen we via een grote lange dure winkelstraat uit bij een plein met een grote kerstboom en de kathedraal van Wenen (de Stephansdom). Daarna liepen we door die winkelstraat verder en kwamen langs het casino. Toen zijn we na iets te hebben gegeten via de Opera weer naar de metro gelopen om vanaf hier nog even naar het bekende paleis Schönbrunn van Sissie te gaan. Het was toen al donker en we hadden voor de dag daarna al andere plannen, maar dit is wel iets wat we nog gezien moesten hebben. Daar aangekomen keek ik echt mn ogen uit! Wat moooi! Zo groot, en heel erg mooi verlicht.. echt even de moeite waard. Ook op dit plein was een kerstmarkt, waardoor er ook echt een gezellig sfeertje hing. Na hier ongeveer anderhalf uur rond te hebben gelopen zijn we weer terug gegaan naar het Hostel. Toen maar weer op bed en de volgende dag de wekker om 7 uur. Helaas werden we rond 1 uur wakker van dronken mensen op de kamer naast ons die nog op stap zouden gaan. Ze werden gelukkig weg gestuurd en konden wij weer verder slapen. Om 5 uur ging de wekker van de twee andere personen op onze kamer (een Italiaan en een Française) .Hier werden we dus ook weer wakker van.
De volgende ochtend er vroeg uit om weer op pad te gaan. Voordat iedereen fris en fruitig was om weg te kunnen waren we ongeveer anderhalf uur verder.. We gingen deze dag naar de andere kant van de stad. Eerst gingen we met de metro naar de Karlskirche aan de Karlsplatz. Dit is een Rooms- Katholieke kerk, erg groot en mooi! Daarna zijn we verder gelopen naar de Naschmarkt (een markt van 1 km lang) die helaas op zondag gesloten was. Toen zijn we terug gelopen om zo de Opera nog even te kunnen bekijken in het licht. Hier tegenover hebben we nog kaartjes gekocht bij een souvenirswinkeltje. Hier stond een foto op van het Hundertwasserhaus. Dit is een kunst huis die heel mooi schijnt te zijn en die we echt moesten zien. We hadden deze alleen zelf nog niet kunnen vinden. Bij dit winkeltje hadden we even gevraagd waar dit huis dan was, zodat we daar nog even heen konden. Dit was met de metro niet heel ver van waar we op dat moment waren dus gingen we daar nog even heen. Daar eenmaal uitgestapt te zijn hadden we geen idee welke kant we op moesten.. Weer maar even vragen. Maar deze mensen zeiden dat we helemaal verkeerd waren en dat we nog wat haltes terug moesten en dan nog met de tram. Gezien de tijd die we nog hadden leek ons dit niet heel verstandig meer, dus zijn we maar weer terug gegaan. Toen hebben we uitgecheckt bij het hostel en zijn we weer richting de bus gegaan die om 2 uur weer vertrok.
Na een weekend dat begon met stress dachten we het eindelijk goed voor elkaar te hebben… We waren op tijd bij de bus en de bus ging op tijd weg. Nu kon er niks meer fout gaan….
Totdat we vlak voor de grens in een superlange file kwamen te staan… CONTROLE.. Onze bus moest ook aan de kant en iedereen moest zijn paspoot of ID laten zien. De man die naast ons zat had niks bij zich en kwam uit Gambia zei hij. Toen moest hij uit de bus, zijn koffer pakken en na een tijdje te hebben gewacht en dat de politie nog de plek had onderzocht waar hij zat, bleek dat hij niet verder mee mocht reizen. Daarna mochten we weer verder, gelukkig want de mensen uit een andere bus moesten allemaal de bus verlaten voor onderzoek ofzo.
Uiteindelijk kwamen we drie kwartier later aan dan gepland en moesten een half uur wachten op de trein. Hier besloten we na zoveel gedoe te hebben gehad maar de taxi te nemen vanaf het station in Neumarkt naar het Wohnheim. Natuurlijk konden we verwachten dat deze hier juist nu we ze nodig hadden niet stonden…… Dan maar lopen.. Halverwege zagen we natuurlijk wel 5 taxi’s rijden.. pech.. Uiteindelijk waren we om 12 uur ’s nachts weer thuis. Al met al een stressig begin, druk, maar erg leuk weekend gehad in Wenen!
Maandag nog naar de kerstmarkt in Regensburg geweest! Deze was in het schloss Thurn und Taxis! De mooiste kerstmarkt die we gezien hebben!
Morgen vertrekt mijn trein om 7 uur ’s ochtends weer naar Groningen. Voorlopig dus even het laatste verhaal op mijn blog. Bedankt weer voor het lezen en misschien wel tot gauw in de kerstvakantie!
Dikke knuffel en liefs Syl